clipboard01

Foto: Henri Gorm Jensen

GRØNLANDREJSEN 2.-9. SEPTEMBER 2010.

Torsdag 2. september.

Vi mødtes kl. 07.00 i lufthavnen ved Air Greenland og fløj kl. 09.25.Med en flyvetid på 4 timer og 25 minutter og 4 timers tidsforskel ankom vi til Kangerlussuaq (Søndre Strømfjord) ca. kl. 09.40.

Efter indkvartering i lufthavnshotellet skulle vi til indlandsisen.Vi kørte i en speciel terrængående gammel rød bus, der var sat sammen af et førerhus fra en brandbil og et amerikansk militærkøretøj.Det var en 2½ times køretur frem og tilbage på en stenet vej i et kuperet terræn, så vi blev hurtigt ”rystet” sammen.

Undervejs fortalte chaufføren Kim om området, vegetationen – bl.a. om forsøget med udplantning af grantræer - m.m. Det kneb med at høre, så her suppleres med citater fra ”Turen går til Grønland”:”Indlandsisen ligger 25 km fra lufthavnen, men efter 22 km kan man komme tæt på isen vedRussells-gletsjeren, en 30-80 meter høj isvæg med en brusende grågrumset elv i front”.

Det var muligt at se moskusokser i området, men de var skræmt væk denne dag af megen trafik på vejen.Det lykkedes at se nogle i det fjerne.

Vi gjorde holdt ved Langesøen, hvor Kim viste os et ”køleskab”, dvs. et dybt hul i jorden, hvor jægerne midlertidigt kunne opbevare deres fangst.

Da vi nåede indlandsisen gik vi et stykke ud over isen, så vi kunne se iskappen og de enorme morænevolde.

Frokosten – en sandwich og kildevand – blev indtaget på udturen, og på hjemturen var der kaffestop ved vejkanten, hvorfra der var en fantastisk udsigt over Israndssøen, som ”31. august 2007 blev tømt for kæmpemæssige vandmasser via et såkaldt jøkelløb”.

En del sol og ca. 18 grader varmt; dog en kold fønvind.

Vi spiste en 2-retters middag på hotellet.

Fredag 3. september.

Flyet afgik til Sisimiut (Holsteinsborg) kl. 10.45.Inden afgang fik en del af os lejlighed til en byrundtur i Kangerlussuaq med en meget fortællende og lystig chauffør. Byen har ca. 500 indbyggere, der næsten alle arbejder på selve lufthavnen samt med hotel-, restaurant- og vandrerhjemsdrift.

Sisimiut er Grønlands næststørste by med ca. 5000 indbyggere, og indbyggerne ”lever især affiskeri , og byen har en af verdens mest moderne reje- og krabbeforarbejdningsfabrikker” (Royal Greenland).

Efter indlogering samledes vi kl.12.30 for at gå til byens kulturhus Taseralik, hvor vi fik en dejlig sandwich.Kulturhusets direktør fremviste festsalen og fortalte os kort om husets historie og aktiviteter.

Herefter tog vi bybussen rundt i en del af byen og stod af ved Sisimiuts Museum, hvor vi gik rundt og så de historiske bygninger m.m. og også en udstilling med tegninger af Mike Jakob Kristiansen.

Fra Google:

Arkitekt og tegner Mike Jakob Kristiansen er født i Sisimiut 1971.
Han er uddannet 1998 som arkitekt fra Århus Arkitektskole.

clipboard02Mike har altid været glad for at tegne. I starten var det mest skitser af huse og den grønlandske natur. Da han fik børn, blev de hans foretrukne publikum, og godnathistorierne blev illustreret med hans tegninger. Det er dog først fra starten af 2010, han er begyndt at tegne de fantasifigurer som Tupilak 2010 viser. Til sine fantastiske tupilaktegninger henter Mike sin inspiration fra de gamle grønlandske myter og sagn, fra den grønlandske natur og fra de grønlandske kvindernes færdigheder med skindsyning og broderier. Tegningerne viser fine små detaljer fra en højst bizar verden.

Udstillingen Tupilak 2010 bliver vist på Sisimiut Museum i perioden 30. juli til 30. september 2010.

Det regnede en lille smule, da vi gik til bussen, men der var sol resten af dagen.

Middagen med forret og hovedret nød vi på hotellet.Hovedretten var rensdyrkød serveret med grøntsager og ovnbagt mos af grønlandske kartofler.

Lørdag 4. september.

Vandreturen til Teleøen startede kl. 9.30.Der var fra øen en fantastisk udsigt over fjorden og byen med de mangefarvede huse. De, der havde lyst, vandrede ud over klipperne, hvor vi så inuitgrave og resterne af et tørvemurshus.De medbragte sandwich blev spist i nogenlunde læ siddende på klippesten.

Om eftermiddagen var vi til grønlandsk ”kaffemik” hos ovennævnte Mike Jakob Kristiansen og hans mor Anna-Mette. Vi fik anledning til at høre om, se og røre ved en dame-nationaldragt og få mere at vide om livet i en grønlandsk by.Som Henri fortalte, får man ved traditionel kaffemik specielle småkager, men vi fik boller, chokoladekage og dejlig sortbærtærte.

Middag på hotellet.

Der var byfest denne lørdag, hvilket tiltrak nogle fra gruppen før og efter middagen.De, der gik til festen efter middagen, var heldige at se Nordlys på vejen hjem!!

Søndag 5. september.

Der var solskin fra morgenstunden.

Søndagen var på egen hånd.

En del valgte at gå til højmesse kl. 10.00 i den nye kirke, selv om højmessen var på grønlandsk. Det viste sig, at der skulle være barnedåb.Kvinderne, der bar de 3 piger og 1 dreng, der skulle døbes, bar nationaldragter, og mange mænd og drenge havde deres hvide anorakker på.Så det blev en særlig oplevelse.

Bagefter drak vi kaffe, te og andet sømandshjemmet.

Om eftermiddagen havde 10 valgt at tage på en 3 timers sejltur til den nedlagte bygd Assaqutaq.  Guiden Jørn fortalte os om bygningerne og om det tidligere bygdeliv og andet om Grønland.Om foråret bruges klipperne på øen til at tørre ammassætter (en lille laksefisk).”Bygden ”lever” stadig, dels fordi flere af bygningerne bruges til lejrskole, dels fordi bygden bruges som en slags sommerfangstplads af de lokale”.

Andre i gruppen havde taget bybussen igen og kom længere rundt i byen, besøgt kunsthåndværkerne, set Brættet, været på cafe og vandret langt ud af vejen bag vores hotel og bl.a. set en masse slædehunde.

Brættet ”har man en unik mulighed for at indsnuse det lokale liv.Det er her dagens fangst fra hav og land sælges af fangere og fiskere.Der er mulighed for at lave en god handel og mere friske produkter findes ikke. Men at studere udvalget af årstidens fisk er en oplevelse i sig selv”.

Vi så alle mange slædehunde med og uden hvalpe. Hvalpene går frit rundt, indtil de er ½ år.De voksne hunde er lænkede i passende afstand fra hinanden.

Middag på hotellet:Moskusnakke + æblekage

Mandag 6. september.

En tidlig morgen:Afgang til lufthavnen 07.00 med flyafgang kl. 8.15 til Ilulissat (Jakobshavn).Flyvetid 50 minutter.

Vi kunne først få vores værelse kl. 14.00, så byvandringen startedes hurtigt efter ankomsten.Via monumentet for Knud Rasmussen gik vi til fiskerihavnen, gennem den gamle bydel, hvor bl.a. rådhuset ligger.Henri sørgede for adgang til byrådssalen.Videre via souvenirbutik og World of Greenlands kontor og butik til Knud Rasmussen-museet, hvor vi var ca. ½ time.Forbi Zions Kirke gik vi tilbage til hotellet, der serverede traditionel dansk frokost med bl.a. sild, fiskefilet af hellefisk, rejer, ribbensteg m.m.

Kl. 14.30 vandrede vi til den fredede boplads Sermermiut; det var meget op ad bakke.Bopladsen Sermermiut er et enestående arkæologisk område, hvor kronologien i den grønlandske kulturhistorie for første gang blev påvist.

Vi var nogle, der gik vandreturen over klipperne via Kællingekløften til Holms Bakke.Her samles indbyggerne hvert år 13. januar for klokken 13 minutter i 13 at hilse solen velkommen efter godt seks ugers mørketid.Der var flot udsigt til Isfjorden.

Middagen indtog vi på Hotel Icefiord.

Sol hele dagen, men temperaturen var nok ikke mere end omkring 5 grader.

Tirsdag 7. september.

Igen en tidlig morgen.Vi blev kørt ned til turbåden til bræen Eqi kl. 06.45.Efter ½ times forsinkelse sejlede vi 4½ time i Diskobugten og ind i fjorden mellem fantastiske isskosser.

I 500 meters afstand fra bræen holdt båden stille.Inden frokosten fortalte guiden Christian om bræen og isdannelserne, og vi nød det fantastiske syn.Efter frokost studerede vi igen bræen og hørte og så den kælve adskillige gange.På hjemturen skinnede solen, så vi kunne sidde udenfor og nyde den – dog med tæpper på.

Middagen på hotellet var grønlandske specialiteter:Forret med anretning af tørret torsk og hellefisk og råt hvalspæk, æg, rejer, gravet og røget hellefisk, krabbeklo, skiver af røget rensdyr, moskus, lam, isbjørn og hval.Hovedretten bestod af havkat med dressing, stegt hellefisk, indbagte rejer i thailandsk dejkurv på indbagt peberfrugtring, og et stykke stegt lam, moskus, rensdyr og hval.Efter grønlandsk skik serveres der ikke tilbehør til kødet.

Onsdag 8. september.

Denne dag var der sejltur til Rodebay (Oqaatsut). Ca. 1 times sejlads frem og tilbage.Dagen før var der skudt en pukkelhval, der var trukket på land ved den naturlige ophalingsplads og om natten delvis parteret.Vi kunne se skroget ved indsejlingen og senere på nært hold ved at vandre over klipper følge det fortsatte arbejde med parteringen.Vi gik også rundt i bygden.

Frokosten blev ikke spist som planlagt på H8 pga. restaurantens ferielukning.Vi fik i stedet på båden tilbage en platte igen med dejlige grønlandske delikatesser.

Som ”erstatning” for H8-frokosten fik vi sejladsen forlænget med 1 time.Vi sejlede om på den anden side af Ilulissat til udmundingen af Isfjorden.Båden lå stille foran de kæmpestore eventyrlige isformationer.Christian fortalte om bræen Sermeq Kujalleq og isfjeldenes vej ud gennem Isfjorden. På vejen tilbage sejlede båden så tæt på et isfjeld, at vi kunne røre ved isen!!

Middagen vores sidste aften var på restaurant Marmatut.Klubben bød på en velkomstdrink bestående af hvidvin og sortbærlikør.Vi fik moskusbov med kartofler og grøntsager og til dessert en lækker kage serveret med vanilleis og frugtcouli.

Jette holdt en lille tale om turen og overrakte Henri en opmærksomhed.

Henri takkede sådan:

”Jeg siger tak til hver især

Til alle jer fra D DR

I gjorde alle turen værd.

At være guide er nemlig ikke bare sjov,

Man får nemlig stillet spørgsmål som mængden af

træer i en mellemstor skov,

Og svarer man forkert, bliver man virkelig rigtig flov.

Men I har været rigtig, rigtig søde

så ikke jeg i spørgsmål ganske ville forbløde

Og turen var nok en stor succes, for ingen af jer døde.”

Også Aase sagde ord og tak ved at give os alle et kys – en flødebolle.

TAK for en uforglemmelig uge med bl.a. storslåede naturoplevelser, som er svære at beskrive.