Forårstur til Jylland med DR Seniorklub 22. - 26. maj 2023.

Mandag den 22. maj 2023

Mandag morgen blev vi som sædvanlig hentet af Henning og Lise i Hennings bus.

Herefter kørte vi sydpå til Slagelse, hvor vi gjorde holdt og fik morgenkaffe med dejligt morgenbrød.

Vi fortsatte over Fyn og videre til Egtved, hvor vi besøgte Egtvedpigens grav fra 1370 f.v.t., og Flemming Petersen fortalte lidt om Egtvedpigens historie.

Herefter kørte vi videre til Tørskind Grusgrav, hvor vi indtog en herlig frokost ved Hennings bus i den smukke natur omgivet af Robert Jacobsens store skulpturer.

Nu gik turen videre til Bindeballe Station og den gamle købmandsgård, som var fyldt til randen med alskens   ting og sager.

Efter en god kop kaffe fortsatte vi til Hotel Pejsegården i Brædstrup, hvor vi fik vores værelser og derefter en skøn middag.

Tirsdag den 23. maj 2023

Efter en dejlig morgenmad kørte vi kl. 9.15 til Ry havn, hvorfra vi skulle sejle med museumsskibet Gl. turisten på Silkeborgsøerne. Det var regnvejr på vej til Ry, men det blev tørvejr ved ankomsten til havnen. Undervejs sang vi Vibekes nylavede sang til rejsen.

Guiden Steen Rytter - tidligere DR-medarbejder - bød os velkommen, men måtte melde afbud som guide.

Vi sejlede på Knudsø, Birksø, Gudenåen til Julsø. Fra Julsø kunne vi se Himmelbjerget på den ene side og store, flotte huse ejet af kendte personer på den anden. Sejlturen tog 2 timer og et kvarter. Henning og Lises frokost indtog vi på parkeringspladsen ved marinaen sammen med skibets to kaptajner og formanden for DR Seniorklub Århus, Bjarne Jespersen.

Da frokosten var nydt, gik turen til Himmelbjerget. Vi vandrede op til tårnet og tilbage ved bussen drak vi kaffe og fik hjemmebagt drømme- og chokoladekage.

Der blev tid til ca. 1½ times bytur i Silkeborg, inden vi vendte tilbage til Pejsegården.

Vi fik middag kl. 19: Peberlaks til forret og wienerschnitzel til hovedret.

Onsdag den 24.maj 2023

Afgang fra hotellet kl. 9.15 med kurs mod Viborg. Vi besøgte først den skønne Viborg domkirke, som er flot flot  udsmykket med fantastiske lysestager, væg- og loftsmalerier.

Domkirkens historie og historien om maleren bag udsmykningen Joakim Skovgaard og ikke mindst hans tanker omkring mixning af det bibelske på den smukkeste vis, blev fortalt af vores ovenud spændende guide Børge. Vi fik masser af anekdoter og historiske facts undervejs. Sikken viden Børge havde og sikken formidler han er. Kæmpe tak til Børge for en super spændende rundvisning. Uden for Domkirken ventede Jørgen Engell og Marianne, som tilfældigvis lige ferierede et par dage i Viborg.  De fulgte med til søen, hvor vi først spiste den sædvanlige dejlige frokost ved bussen, hvorefter vi hoppede om bord på Margrethe den 1., som skulle sejle os rundt i ‘’farvandet’’ omkringe smukke Viborg.

Margrethe den 1. sejler hele sommeren og bliver sommer og vinter vedligeholdt af 6 frivillige - fortrinsvis håndværkere, som alle fungerer som  kaptajner og matroser. Vi, der sad udenfor, fik lidt røverhistorier samt en masse interessant viden om Viborg, byens historie, erhvervsliv og byggerier.

Efter skønne Viborg og omegn kørte vi videre til et imponerende naturområde - nærmere betegnet det spændende Kongenshus mindepark .

Her var der tid til en tur i udsigtstårnet og et lille smut ind i området for at kigge på de sten, som indeholder navnene på dem, som var med til at opdyrke heden i Jylland. Et meget smukt sted, som vi lige fik en smagsprøve på  - inden det var tid til kaffe og retur til Pejsegården.

Torsdag den 25. maj 2023

Afgang fra hotellet kl. 9.00 med kurs mod dagens mål - Limfjordsøen Fur - i dejligt solskinsvejr.

Henning kunne som vanligt finde de smukkeste ruter, selvom noget af vejen også foregik på motorvej - vi skulle jo nå færgen!!

Vi ankom til nordspidsen af halvøen Salling kl. 11.00, og kl. 11.05 tog vi med færgen Mjølner til Fur - en sejltur på ca. 10 minutter.

Vores første stop var Fur Bryghus. Selve bryggeriet var lukket, men vi kunne købe øl - både til at bringe med hjem, og til at nyde på stedet.

På Fur Bryghus mødte vi dagens guide: John Brinch Bertelsen – også kaldet Furs blinde busguide. Og John VAR blind, men han kendte sin ø!

John er en underholdende, underfundig og livsbekræftende guide, som også "dirigerede" Henning rundt på øen med smalle veje og mange sving.

Han fortalte bl.a., at de første rådyr på øen blev indført fra Egeskov Slot på Fyn i 1964, og at de nu levede efter devisen ‘’Fyn er fin - men det er Fur, der du’r’’!

Vi spiste frokost ved bussen ved Langstedhullerne, som er erosionsslugter formet af strømmende vand fra sidste istid. Mageløs udsigt, men dybt ned til vandkanten. Vi fik taget et fællesfoto ved Molermanden - med udsigt ud over en molergrav og videre ud over Limfjorden til Livø.

Dernæst kørte vi til Bette Jenses Hyw (Lille Jenshøj) og Stendal Højene, som med 76 meter over fjordens vande er Furs højeste punkt med udsigt Livø, Himmerland, Salling, Mors og Thy - mageløst!

Tilbage ved færgen sagde vi farvel til vores pragtfulde guide, som hilste farvel med følgende ord: ‘’Nu har I så set Fur fra den blinde vinkel’’. En STOR, STOR tak til John Brinch Bertelsen for en underholdende dag.

Vi ankom til Salling kl. 15.20 og startede vores tur tilbage til hotellet - dog med et lille stop ved Vrads veterantogbane, hvor jernbanestationen i dag fungerer som restaurant. Vi så på de 2 gamle togvogne, som stod på skinnerne (ja, hvor de dog ellers stå?!) ved stationsbygningen.

Vi var tilbage på hotellet kl. 17.45 efter en forrygende tur.

Fredag den 26. maj 2023

Hjemrejsedag efter en skøn uge med masser af oplevelser. Tak til Lise og Henning som endnu en gang havde fundet spændende udflugtsmål til os og ikke mindst havde skaffet de aller bedste guider. Tak for aftenhyggen i bussen og tak til alle i rejseselskabet, som bare var de bedste rejsekammerater.

På hjemvejen nåede vi lige omkring den genfundne bro. Broen blev bygget i 1899 som en del af jernbanen mellem Horsens og Bryrup og var ved indvielsen den højeste bro i Norden. Vognene blev imidlertid større og bredere, og togene kunne derfor ikke længere køre over broen. Broen stod som følge heraf dækket i 85 år, indtil man gravede den fri og restaurerede den i 2014.  En meget fin bro og et meget smukt naturområde lige ned til Gudenåen. En fin oplevelse som afslutning på vores dejlige ferie.

Herefter kørte vi til Nyborg, hvor vi spiste dejlig frokost i havnen og så til Slagelse, hvor vi sagde farvel til familien Østergaard, drak kaffe og kørte til henholdsvis Lyngby og Radiohuset.